Mint minden mechanikus berendezés, a sűrített levegős
eszközeink is időszakosan karbantartást igényelnek. Az
időszakos ellenőrzések elmaradása és a hiányos, vagy nem
megfelelő karbantartás jelentős hatással lehet az
energiafelhasználásra és előidézhet nem tervezett
leállásokat.
Komoly problémákat és többletköltségeket okozhatnak azon
hibák, melyek pneumatikus eszközeink karbantartásainak,
esetleges javításainak elmaradásából adódnak. A kondenzátum
leeresztés hiányából rendszerbe jutó víz, vagy a kompresszor
rossz szeparátorából léghálózatba kerülő olaj jelentős
károkat eredményez a végfelhasználó eszközökben, csökkenti a
levegő-előkészítők hatékonyságát és megnöveli az üzemelési
költségeket.
Preventív karbantartás
Kétféle karbantartás létezik, a megelőző és a javító.
A tervszerű megelőző karbantartás a berendezések túlzott
mértékű elhasználódásának megelőzésével megakadályozza az
üzemkiesést, vagy a teljesítmény jelentős mértékű
csökkenését.
Megelőző karbantartás során rendszeres időközönként
ellenőrizni kell a léghálózat pontjait, az előállítási
szakasztól a végfelhasználói berendezésekig.
Alább összegyűjtöttem azon tevékenységeket, melyek
rendszeres elvégzését rendszeresség alapján
csoportosítottam.
Naponta javasolt karbantartási feladatok
-
Indítás előtt, valamint a gép működése közben is ellenőrizze
az üzemi nyomást. Ezen nyomás a kérdéses gépre vonatkozó
használati útmutatóban feltüntetésre kerül. Ha az üzemi
nyomás működés közben leesik, az adott szakaszon szükséges a
hálózat és a berendezések felülvizsgálata.
-
A kompresszor miután feltermelte az adott nyomást a
hálózatba, még álló üzemnél győződjön meg róla, hogy nincs-e
hallható szivárgás.
-
A vízleválasztó szűrőt legalább naponta egyszer ürítse le.
Ha olaj is kerül a rendszerbe, akkor a szűrőbetétet
szükséges lecserélni, mert az olaj eltömíti azt. Ha a
szűrőpohár egy műszak alatt megtelik vízzel, az annak a
jele, hogy a központi levegő-előkészítés nem működik
megfelelően. Előbbi esetben célszerű a levegőszárító és
vízleválasztó berendezések felülvizsgálata, és az elektromos
leeresztők tisztítása. A kézi kondenz leeresztő csapokat
ilyen mértékű vizesedés esetén műszakonként
kétszer-háromszor is javasolt megnyitni.
-
Amennyiben olajozza rendszerét, úgy minden nap indulás előtt
ellenőrizze az olajozó szintjét, és ha szükséges, töltse
fel. Figyelje, hogy az olaj nem fogy-e olyan mértékben, hogy
az rendszerében túlolajzást, szelepei kipufogójánál
csöpögést okozna. Ha szükséges állítson az adagolási
mennyiségen.
Heti rendszerességgel javasolt ellenőrzések
-
A csővezeték ellenőrzését minden munkahét megkezdésével
javasolt elvégezni. Szükséges meggyőződni róla, hogy
nincsenek-e látható sérülések a léghálózat vezetékén, a
hajlékony tömlők pedig nem súrlódnak-e, nem törtek-e meg.
-
A munkahengerek dugattyúrúdjait is fontos hetente
ellenőrizni, hogy vannak-e rajta karcolások vagy kopásból
eredő nyomok. A felfogóelemek és csavarok megfelelő
rögzítését pedig a mozgások okozta rezgések és a gyors
mozgás kilazíthatja, így ezeket is célszerű átnézni.
Havonta elvégzendő karbantartások
-
A jeladókat – melyek szelepek, vagy kapcsolók lehetnek –
megfelelően kell rögzíteni és védeni a káros hatásoktól.
Elhelyezésüknél ügyelni kell arra, hogy meglazult
alkatrészek, vagy egyéb tárgyak ne hozzák működésbe.
-
A kompresszorokban a levegőszűrők és szűrőpaplanok vannak
kitéve a legintenzívebb környezeti igénybevételnek, így ezek
jelentős szennyeződést gyűjtenek be, főleg ha az üzem
légterében dolgoznak. Ezen szűrőket szükséges a cseréjüktől
függetlenül havi rendszerességgel alaposan átfújni,
kitisztítani.
Éves időszakonkénti átvizsgálások
-
A kézi- vagy mechanikus vezérlésű szelep élettartama függ az
általa vezérlet henger működési periódusainak számától.
Ennek megfelelően éves rendszerességgel mind a munkahengerek
tüzetes átvizsgálása, mind a hozzájuk kapcsolódó kézi- vagy
mechanikus szelepek vizsgálata ajánlott. A pneumatikus és
elektro-pneumatikus szelepeket elegendő hosszabb
időközönként ellenőrizni.
-
Csavarkompresszorok éves futott üzemórájától függően
különböző rendszerességgel szükséges a szervizeket
elvégezni. Ha annak éves futása nem éri el a 2.000 üzemórát,
úgy javasolt az évenkénti karbantartás végrehajtása.
Amennyiben ezt meghaladja, úgy a gyártó által előírt
intervallumonként – általában kétezer üzemóránként – kell a
preventív szervizeket szakemberrel elvégeztetni.
-
Dugattyús kompresszor esetén pedig a környezeti tényezőktől
függően legalább éves olajcsere és levegőszűrő csere
szükséges, és ezen szervizeknél javasolt átvizsgálni az
ékszíjakat, és a sűrítő egyéb elemeit. Ha a dugattyús
berendezés nem optimális körülmények között termel – túl
meleg vagy túl hideg hőmérsékletben, poros vagy szennyezett
levegőben – érdemes a szervizeket gyakrabban végrehajtatni.
Fenti megelőző karbantartások ütemszerű elvégzésével
minimálisra csökkentheti annak a veszélyét, hogy a
pneumatikus berendezések és eszközök a termelés alatt
álljanak meg különböző hibákkal, leállásokat és veszteséget
okozva ezzel.
|