Bár lehet, hogy mindent tud már a pneumatika funkcióiról és
része a mindennapi munkájának, létezik egy pár dolog, amiről
bizonyára nem volt tudomása. Ezt szem előtt tartva, mi a
PneuPlusnál arra gondoltunk, jó ötlet lenne, ha lejegyeznénk
néhány érdekes adatot a minket körülvevő pneumatikáról, hogy
nagyobb betekintést nyújthassunk eredetéről és
felhasználásairól.
1.
Pneumatika első
nyomai egészen az első századra vezethetők vissza, amikor
feljegyzéseket készített egy „Alexandria Hőse” nevű görög
matematikus, aki találmányát a leírtak szerint gyakran
hajtotta gőzzel vagy széllel.
2.
A pneumatika a
görög pneuma szóból származik, amely a levegő, a szél vagy a
lélegzetnek kifejezéseknek felel meg.
3.
1650-ben Otto
von Guericke volt az a német fizikus, aki feltalálta az első
vákuumszivattyút, amely megmutatta, hogy a levegő nyomása
hogyan használható fel gyakorlatban. Tulajdonképpen neki
köszönhetjük, hogy légnyomással történt kísérletei
elindították a pneumatika útját.
5. Az első
légkompresszort, mint meghajtó berendezést 1799-ben George
Medhurst gépészmérnök alkotta meg Angliában, melyet a
bányaiparban használtak.
4.
John Wanamaker
volt az első, aki pneumatikus rendszert épített. Az Egyesült
Államokbeli volt postamester, a XIX. század végén csőposta
rendszert épített ki áruházában, ahol az áruosztályok
pénztárai egy csőrendszeren kapcsolódtak a központi
pénztárhoz.
6.
A tömegközlekedés területén 1867-ben mutatkozott be a
pneumatika, amikor Alfred Beach amerikai feltaláló által.
Kis létszámú utast tudott eljuttatni egyik helyről a
másikra, egy csőrendszeren keresztül.
Ez volt az első
pneumatikus földalatti, azonban nem volt hosszú életű, mert
kiterjesztett engedélyt soha nem kapott.
7. Pneumatikus
szerszámok először a XIX. század végén kerültek használatba.
A legkorábbi pneumatikus eszköz egy sűrített levegős fúró,
melyet Simon Ingersoll talált ki 1871-ben.
8.
Fegyvereknél,
mint az AK-47 is használatos a pneumatikus rendszer. Magas
nyomás emeli ki a tárat, és helyez be egy újat, mielőtt a
következő lövés megtörténne.
9.
Pneumatikus
rendszerek létfontosságú biztonsági mechanizmusai a
repülőgépeknek, mert egyes elektromos rendszerek
meghibásodása esetén segít az alapvető mérőműszerek stabil
működésében, így biztosítva, hogy a pilóta a hiba esetén is
alapvető információkhoz jusson.
10. Európában
az összes áramfelhasználás 10 százalékát a sűrített levegő
megtermelése adja ki, ez nagyjából 80 terawatt órányi
fogyasztás évente.
|